laupäev, aprill 15, 2006

Aga mina lapsena lugesin ...

See pidev nina raamatus komme, tekitas parasjagu segadust ikka ka. Minu arusaamu kirikupühadest mõjutas näiteks see tore raamat (muide üsna kapsaks loetud) pani mind peategelasega kaasa mõtlema. Ma ei teinud toona erinevate konfessioonide vahel vahet ja silme ees oli pilt, kuidas Kaarli kiriku juures on see pikk saba ja minu kooli õpetajad (Reaalis käisin siis) seal piilumas käivad.
Kaks tsitaati selgituseks:
`Noh, mis-mis!´ ütles vanaema varjatud meelepahaga.
`Nagu ei taipaks, millest ma räägin. Ma ütlesin, et mine kirikusse, see ei ole kaugel, ega ma sind maailma otsa saada, ja pühitse kulitś ära. See on kõik, muud ühtigi! Kas ma siis paluksin, kui ma ise suudaksin?´
`Ma ei oska kulitśi pühitseda,` vastas nöridmusest kahvatu Siina ja läks oma laua juurde.
See veel puudus, et õpilane, pioneer, läheks kirikusse kulitśi pühitsema!
Kuid vanaema ei kavatsenud Siinale järele anda.
´Ei ole siin osata midagi,´vastas ta. ´Seon kulitśi sulle rätikuse ja võtad ta kaasa. Seal aga juba teed järele, mis teised ees teevad. Asetad kulitśi sinna kuhu vaja. Küll sulle näidatakse! Batjuśka tuleb, piserdab pühitsetud veega -- ja ongi kõik. Võtad ja tood tagasi.´
´Vanaema, mina olen pioneer ja ei või kirikusse minna!`

ja veidi hiljem -
`Ma ei taha öelda, et Siina ei ole üldse süüdi,´ kõneles samal ajal Jelena Pertovna (õpetaja). `Muidugi, me teame, et Siina tegi seda mitte sellepärast, et jumalasse usub. Ta tegi seda sellepärast, et nii käskis teda vanaema. Vanemate sõna aga peab kuulama. See on nii. Kuid ei saa ka unustada, et teie olete pioneerid, et te kannate punast kaelarätti oma südame kohal. Mida te tõotasite pühalikult oma seltsimeeste ees, kui te rühma astusite? Teenida ustavalt Lenini üritust, partei üritust. Mõelge, millise õilsa ja suure tõotuse te andsite! Kas te võite oma tõotust murda? Ei, ei või. Te ei või oma pioneeripõhimõtetest taganeda ainsatki sammu. Aga kui juba juhtus nii, kui vanemad räägivad nendele põhimõtetele vastukäivalt, siis ei ole valikut. Vahel on küll raske vastu panna, kuid mis parata - peab vastu panema. Pavlik Morozovil ei olnud kerge minna oma isa vastu, kuid ta ei taganenud, ei alistunud. Ta suri, kuid jäi kindlaks oma pioneerisüdametunnistusele.´

põnev, kas pole...

Kommentaare ei ole: